Polish Airport Academy wspólnie z Politechniką Wrocławską zamierzają pracować nad nowym systemem do szkolenia operatorów kontroli bezpieczeństwa. Ma on wykorzystywać sztuczną inteligencję i wirtualną rzeczywistość
Polish Airports Academy (PAA), spółka zależna Polskich Portów Lotniczych (PPL) wspólnie z Politechniką Wrocławską złożyły wniosek do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki projektu badawczo-rozwojowego o wartości blisko 11 mln zł.
Sztuczna inteligencja wyszkoli pracowników
W jego ramach ma zostać stworzony nowy system szkolenia operatorów kontroli bezpieczeństwa wykorzystujący sztuczną inteligencję. – 28 marca wspólnie z Politechniką Wrocławską, złożyliśmy wspólnie wniosek o dofinansowanie projektu kompleksowego systemu symulacyjnego do szkolenia operatorów kontroli bezpieczeństwa – potwierdza Artur Burak, prezes Polish Airports Academy.
Burak wyjaśnia przy tym, że jednym z problemów z jakimi zmagają się obecnie lotniska jest coraz większe zapotrzebowanie na operatorów kontroli bezpieczeństwa. Chętnych do pracy w tym zawodzie nie ma jednak tak wielu jak kiedyś, a do tego liczba instruktorów jest ograniczona. Nowy system dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji ma znacząco przyspieszyć kształcenie nowych kadr i zmniejszyć zapotrzebowanie na instruktorów.
– Jeśli wszystko pójdzie dobrze Agent AI, który będzie zwirtualizowanym instruktorem będzie nie tylko przekazywał wiedzę, ale w trakcie procesu szkolenia także korygował błędy i podpowiadał jak ich unikać – dodaje Burak. Zaznacza przy tym, że możliwe będzie także wykorzystanie gogli 3D i wprowadzenie szkoleń w otoczeniu wirtualnym, symulującym prace na zatłoczonych lotniskach.
– Jeżeli NCBR pozytywnie oceni projekt, spodziewam się, że praca nad tym projektem rocznie się w styczniu i potrwa trzy lata. – Przez te trzy lata chcielibyśmy stworzyć narzędzie, które pozwoli już na szkolenie pracowników, ale w trakcie trwania projektu będziemy prowadzić badania i testy poszczególnych modułów – mówi prezes PAA.
Kogo szkoli PAA?
Kluczowy obszar działalności Akademii to szkolenia adresowane do służb lotniskowych, przede wszystkim służb operacyjnych portów lotniczych, firm handlingowych oraz podmiotów zapewniające bezpieczeństwo w portach lotniczych. Istotne są szkolenia operatorów kontroli bezpieczeństwa, zarówno w części teoretycznej, jak i praktycznej. Warto pamiętać o tym, że zawód operatora kontroli bezpieczeństwa jest zawodem certyfikowanym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC).
– Ten segment rozwija się teraz bardzo dynamicznie i widzimy tu duży potencjał. Jesteśmy jednym z nielicznych ośrodków w Polsce prowadzących taką działalność i jedynym funkcjonującym w tak dużej skali – zaznacza Burak.
Porozumienie z CPK
Na początku kwietnia Centralny Port Komunikacyjny, Polskie Porty Lotnicze oraz Polish Airports Academy podpisały porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju kompetencji i podnoszenia kwalifikacji w branży lotniczej.
To właśnie do szkolenia pracowników przyszłego CPK będą mogły zostać wykorzystane opracowywane obecnie rozwiązania. W chwili otwarcia nowe lotnisko będzie bowiem potrzebowało ok. 15-20 tys. pracowników, z czego znaczną cześć będzie stanowił personel certyfikowany.
Co ciekawe PAA zakłada, że szkolenia dla CPK będzie można rozpocząć na długo przed zakończeniem budowy nowego portu dzięki stworzeniu tzw. cyfrowego bliźniaka (digital twin).